Pies przewodnik w hotelu i restauracji

Adriana Lotolc24 lipca 2018Komentarze (0)

Pies przewodnik w hotelu i restauracjiHotel X nie wpuścił niewidomego z psem przewodnikiem!” „Skandal w Warszawie! Restauracja nie wpuściła niepełnosprawnego z psem asystującym”.

Tytuły o treści podobnej do powyższych niekiedy pojawiają się w największych polskich gazetach lub programach telewizyjnych. Takie sprawy cieszą się  wielkim rozgłosem, nie pozostawiając na osobach istotnie ograniczających prawa osób niepełnosprawnych suchej nitki. Czy wiecie jakie prawa mają osoby niepełnosprawne w asyście psa?

Pies przewodnik w hotelu i w restauracji

Prawdopodobnie wielu z nas spotkało się już z sytuacją, gdy klient lub gość pojawił się w lokalu lub recepcji z psem. W wielu lokalach usługi dostępne są niezależnie od towarzystwa zwierząt, jednak zapewne również niektórzy z was wprowadzili w hotelu lub restauracji regulaminy zakazujące wstępu zwierzętom. W takiej sytuacji warto jednak pamiętać, że nie można odmówić wykonania usługi osobie niepełnosprawnej lub wymagającej asysty psa. 

Pies asystujący towarzyszy osobie z niepełnosprawnością i wykonuje dla niej specjalne zadania. Zwierzę takie różni się od zwykłego, domowego psa tym, że jest specjalnie wyszkolony i potrafi pomóc swojemu opiekunowi w codziennych czynnościach, na przykład zakładanie ubrania, schylenie się.

Psy mogą być przewodnikami na przykład dla osób niewidomych lub niewidzących, a także dla osób głuchych – ostrzegając właściciela o istotnych dźwiękach. Niekiedy również psy pomagają właścicielom przy atakach padaczki. Niepełnosprawność lub inny powód posiadania psa przewodnika nie zawsze jest widoczny na pierwszy rzut oka.

Obowiązki zarządcy hotelu i restauracji

Osoba niepełnosprawna ma prawo wstępu wraz z psem asystującym między innymi do hotelu i restauracji. Zarządzający obiektami nie mają prawa żądać, by osoba z niepełnosprawnością zostawiła psa asystującego przed wejściem. Pies ten towarzyszy bowiem właścicielowi, aby zapewnić mu bezpieczeństwo i komfort. Niedopuszczalne jest, aby osoba z psem asystującym była kierowana do stolika w ogródku poza lokalem czy innej sali lub by personel uzależniał wpuszczenie jej od wyrażenia zgody przez pozostałych klientów.

Właściciel psa musi go wyposażyć w uprząż, posiadać certyfikat potwierdzający status psa asystującego i zaświadczenie o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Warto również pamiętać, że osoba niepełnosprawna nie jest zobowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.

Warto również zaznaczyć, że właściciel psa jest odpowiedzialny za ewentualne szkody wyrządzone przez psa asystującego.

W przypadku nieuzasadnionej odmowy wykonania usługi wobec osoby niepełnosprawnej z psem asystującym, przedsiębiorcy grozi kara grzywny za popełnienie wykroczenia. Podobne sytuacje bardzo często są również rozpowszechniane i krytykowane w mediach, a słowo „skandal” jest wówczas najpopularniejszym określeniem. Warto zatem znać prawa osób niepełnosprawnych i umożliwić im komfortowe korzystanie z Twoich usług.

*****

  • O rodzajach obiektów hotelarskich przeczytasz tutaj >>
  • O hotelowych gwiazdkach przeczytasz tutaj >>

*****

Autor zdjęcia: Jarrod Reed

 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem ostrowski@owiw.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: