Paragon – czy sprzedawca musi wręczyć go do ręki nabywcy?

Mikołaj Ostrowski23 września 2019Komentarze (0)

Jeden z moich klientów zajmujący się najmem krótkoterminowym na serwisach umożliwiających rezerwację noclegu za pośrednictwem Internetu zapytał mnie, czy w takich sytuacjach musi wystawić klientowi paragon bezpośrednio po wykonaniu usługi? Często bowiem to nie on jako najemca wręcza i odbiera klucze do mieszkania, a sama należność jest dokonywana za pośrednictwem portali internetowych. Jak w takich sytuacjach zatem jest konieczne, aby fatygował się do wynajmującego, aby osobiście wręczyć mu paragon?najem krótkoterminowy

Być może Ty również nie miałeś pewności, czy Twoim obowiązkiem było wręczenie paragonu do ręki klienta od razu po dokonaniu przez niego zakupu.

A co w przypadku, kiedy nie mogłeś wręczyć mu paragonu w chwili sprzedaży?

Na mocy rozporządzenia o kasach fiskalnych z 2013 r. firmy są zobowiązane wydawać paragon bez żądania nabywcy. Jednak klienci nie mają obowiązku jego odebrania. Problem brał się z tego, że prawodawca nigdzie nie sprecyzował, w jaki sposób ma wyglądać wydanie paragonu klientowi przez sprzedawcę. Miał on szczególne znaczenie w przypadku stanowisk bezobsługowych tj. automaty na stacjach benzynowych, etc.

W takim stanie prawnym, aby uniknąć ewentualnych problemów rekomendowaliśmy przedsiębiorcom wysyłanie klientom wydrukowanych paragonów w przypadku, kiedy nie zostały one wręczone w chwili sprzedaży.

Wydanie dokumentu (paragonu) – jak rozumieć to pojęcie? Kluczowy wyrok NSA

Pod koniec sierpnia 2019 r. zapadł ciekawy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), który wyjaśnia, czy sprzedawca ma obowiązek wręczenia paragonu nabywcy do ręki, czy też jedynie ma umożliwić mu odebranie tego paragonu.

Wyrok zapadł na kanwie sprawy, która dotyczyła jednego z koncernów paliwowych w Polsce. Koncern wprowadził na rynek usługę umożliwiającą klientom zapłatę za paliwo za pomocą aplikacji mobilnej. Po dokonaniu płatności przez Internet, klient otrzymywał kopię paragonu na swój telefon. Jednocześnie nabywca dostawał informację, że jeśli chce odebrać paragon w wersji tradycyjnej (papierowej) musi udać się do budynku, w którym czeka niego wydruk paragonu. Tankowanie było bowiem automatycznie ewidencjonowane w kasie fiskalnej, z którą dystrybutory były sprzężone przez system informatyczny.

Istota sporu dotyczyła różnego rozumienia pojęcia „wydanie dokumentu”, o którym mowa w art. 111 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług (VAT).

  • Fiskus utrzymywał, że aby warunek zawarty w ustawie w postaci „wydania dokumentu” został spełniony – paragon musi trafić wprost do ręki klienta.
  • Koncern natomiast twierdził, że nie przedsiębiorca nie ma obowiązku wręczenia paragonu wprost do ręki nabywcy, ponieważ kupujący nie ma obowiązku odbioru paragonu.
  • W zapadłym wyroku NSA uznał, że termin „wydanie dokumentu” (paragonu) nie może być rozumiany wyłącznie jako wręczenie paragonu do ręki klienta. Aby paragon został wydany wystarczy, że zostanie on wydrukowany w chwili sprzedaży i udostępniony klientowi albo w terminie późniejszym obraz paragonu zostanie przesłany do nabywcy.

Wniosek płynący z wyroku jest jasny i ma bezpośrednie przełożenie na sytuację innych przedsiębiorców zobowiązanych do wydawania paragonów. Obecnie obowiązkiem przedsiębiorcy jest przesłanie nabywcy skanu paragonu oraz poinformowanie go o tym gdzie paragon jest fizycznie możliwy do odbioru, bez konieczności bezpośredniego wręczenia mu paragonu do ręki.

Wyrok NSA jest tym zasadny w świetle planów Ministerstwa Finansów, co do wprowadzenia w najbliższym czasie e-paragonu. W przyszłości klienci będą dostawać e-paragon w wersji elektronicznej, a w wersji papierowej otrzymają go jedynie na swoje wyraźne żądanie.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest OWIW Legal Ostrowski Wołyniec i Wspólnicy Adwokaci sp.k. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem ostrowski@owiw.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: